.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
توان‌نظامي حزب‌الله
گفتگو با سیدعلي‌اكبرمحتشمي
توان‌نظامي حزب‌الله

«حزب الله لبنان پيروز جنگ است.» اين اظهارات علي اكبر محتشمي پور است كه با قاطعيت بيان مي كند. كسي كه در كسوت وزير كشور و سفير ايران در سوريه براي تشكيل حزب الله لبنان در سال هاي گذشته بسيار زحمت كشيد و از جان مايه گذاشت. محتشمي پور در حال حاضر دبيركل كنفرانس بين المللي انتفاضه فلسطين است و هميشه دغدغه اول او فلسطين و لبنان است. محمدعلي ابطحي عضو مجمع روحانيون مبارز نقل كرده كه در جلسات مجمع وقتي نقل اخبار است، نوبت كه به او مي رسد، همه از محتشمي پور مي پرسند «از لبنان و فلسطين چه خبر» گفت وگو در دفتر كار او انجام شد. تلويزيون بزرگي در دل ديوار كار گذاشته شده و او مرتبا اخبار شبكه هاي عربي، خصوصا العالم را پيگيري مي كند. مي گويد خيلي با روزنامه ميانه اي ندارد. كم روزنامه مي بيند و اگر هم تورقي كند، فقط تيترها را مي خواند و نه بيشتر.


براي شروع جنگ ميان لبنان و اسرائيل دو نظر وجود دارد. برخي معتقدند آغاز جنگ از زماني شروع شد كه حزب الله دو اسرائيلي را به اسارت گرفت. برخي ديگر شروع جنگ را به زمان هاي عقب تري مي برند و مي گويند بعد از خروج اسرائيل از جنوب لبنان در سال ????، هميشه درصدد حمله به لبنان بوده. شما كدام تحليل را قبول داريد

شروع جنگ اسرائيل عليه لبنان به صورت ظاهري و عملي از چهارشنبه حدود ?? روز پيش آغاز شد. اما مقدمات آن به گذشته دور برمي گردد.

در واقع شما نظر دوم را مي پذيريد، درست است

بله. من فكر مي كنم آمريكا نقش موثري در اين اقدام اسرائيل داشته. البته سران و رهبران اسرائيل نيز مايل به اين كار بودند.

علل و عوامل اين موضوع كه مي فرماييد، چيست

بايد برگرديم به داستان تصويب قطعنامه ???? شوراي امنيت. اين قطعنامه بندهاي مختلفي را داشت. برخي مربوط به سوريه بود. برخي نيز مرتبط با لبنان بود. بند دوم آن موضوع خلع سلاح حزب الله و گروه هاي فلسطيني را مطرح كرده است.

آيا ترور رفيق حريري تاثيري داشت

اين ترور، موضوع را تشديد كرد كه ديديم منجر به خروج نيروهاي سوريه از لبنان شد. بدين ترتيب بخشي از آن قطعنامه كه مربوط به سوريه بود، كاملا عملي و اجرا شد. اما در ارتباط با خلع سلاح «مقاومت»، تقريبا اكثريت جريانات سياسي داخل لبنان با او مخالفت كردند و آن را دخالت بيگانگان در امور داخلي لبنان تلقي كردند. حوادث متعددي نيز رخ داد. از جمله استعفاي آقاي عمر كرامي و آن انتخاباتي كه برگزار شد. تحت فشار آمريكا و غرب در آن انتخابات، آمريكا به خواسته هايش رسيد و اكثريت پارلمان را به دست آورد. آمريكايي ها فكر مي كردند با اين موفقيت سياسي در لبنان، مي توانند ساير اهداف خود را نيز پيدا كنند. از جمله منزوي كردن لبنان و خلع سلاح مقاومت. اما فضاي عمومي لبنان و حتي مسيحيان، به گونه اي بود كه اجازه چنين كاري را نداد. البته تدبير و حكمت آقاي سيدحسن نصرالله نيز نقش بسيار موثري داشت. به هر صورت باعث شد كه آمريكا و طرفداران اسرائيل در اين مرحله شكست بخورند. به همين منظور مرحله جديدي را تدارك ديدند و آن جنگ نابرابر نظامي بود. با اين كار مي خواستند با فشار آوردن به مردم و احزاب، حمايت آنها از «مقاومت» را بردارند تا نهايت «مقاومت» را مجبور كنند تن به خلع سلاح بدهد. لذا حجم بالاي عمليات جنگي كه در اين مدت صورت گرفته نشان از يك برنامه ريزي درازمدت دارد.

به عبارتي شما معتقديد كه شبي كه حزب الله پيشدستي كرد و دو اسرائيلي را به اسارت گرفت، شب آغاز حمله نبوده.

بله قطعا اين جوري است. اين تصميم، تصميم يك ساعت و يك روز نيست.

آماده سازي براي يك مانور، نياز به چند ماه برنامه ريزي دارد چه برسد به آماده سازي يك سيستم نظامي براي عمليات واقعي. قطعا آنهايي كه در عمليات نظامي هستند مي دانند كه با تصميم گيري يك روزه امكان پذير نيست كه يك عمليات هوايي، زميني و دريايي را پشتيباني و تدارك كرد. بر اين اساس اسرائيل با هماهنگي آمريكا اقدام به اين كار كرد.

چرا آمريكا به دنبال اين جنگ است آيا اين صرفا مربوط به فلسطين و لبنان مي شود

آمريكايي ها در اهداف و برنامه هاي خودشان شكست هاي مكرري را خورده اند كه پاسخگوي افكار عمومي و مردمشان نيستند. چه در افغانستان، چه در عراق، سومالي، سودان و... هيچ دستاورد سياسي نداشتند. به همين خاطر زير سئوال هستند.بوش و حزب جمهوريخواه به همين دليل زير فشار است. به همين خاطر براي جبران مافات مي خواهد معادله خاورميانه را به هم بريزد و خاورميانه جديد را طراحي كند.


در جنگ هاي گذشته بين اسرائيل و اعراب مقامات اسرائيلي در كمتر از ?? بند به موفقيت مي رسيدند. اما در اين جنگ هنوز نتوانسته اند به موفقيت نسبي برسند. آيا اسرائيل ضعيف تر از گذشته شده يا حزب الله بسيار قوي تر از ارتش كشورهاي عربي است

من نه مدعي هستم حزب الله قوي تر از ارتش هاي منظم كشورهاي عربي در جنگ هاي گذشته است و نه اسرائيل ضعيف شده است. جمال عبدالناصر در سال ???? جنگي را رهبري مي كرد كه از نظر هوايي، زميني، دريايي، ارتش اعراب خيلي قوي بود. ارتش هاي اعراب خيلي قوي بودند. اسرائيل نيز ضعيف نشده بلكه قدرت نظامي آن، در سال هاي اخير بيشتر از همه كشورهاي عربي بوده و خود را براي رويارويي با كل خاورميانه آماده كرده است. حتي با كمك آمريكا، سلاح هاي پيشرفته اي را نيز در اختيار گرفته است. مثل همين سيستم ضدموشكي هوشمند كه امروز از آنها استفاده مي كند.

پس علت اين طولاني شدن جنگ چيست

حزب الله و مقاومت اسلامي در سيستم جنگ هاي چريكي و غيرمنظم به مرحله اي رسيده كه تاكنون هيچ جنبش و جريان چريكي اي در دنيا به آن سطح هنوز نرسيده اند. فلسطيني ها كه زماني سرآمد نيروهاي آزادي بخش در دنيا بودند و در جنگ ???? بيش از ?? هزار چريك فدايي داشتند، نتوانستند در مقابل اسرائيل مقاومت كنند. اما الان حزب الله به سطحي رسيده كه هيچ جنبشي نرسيده است.

حزب الله مسلح به چه نوع سلاحي است كه توانسته تا اين سطح پيشرفت كند

مجهز به دو سلاح است. يك نوع سلاح ظاهري است. همين موشك هايي كه در اختيار دارد.

چه موشك هايي

موشك هايي كه استفاده كرده. از كاتيوشا گرفته تا موشك هاي زلزالي كه تا آخرين نقطه اسرائيل را مي تواند هدف قرار دهد. چرا كه مساحت اسرائيل ?? هزار كيلومتر است. عرض آن ?? ?? كيلومتر و در طول ??? كيلومتر است. موشك زلزال ? حزب الله، ??? كيلومتر برد دارد كه هيچ جايي از فلسطين كه در اشغال اسرائيل است، وجود ندارد كه موشك هاي حزب الله به آنجا نرسد.

سلاح دوم كه گفتيد حزب الله در اختيار دارد، چيست

جسارت و جرات است. ببينيد ممكن است برخي كشورها دانش يك سلاح را داشته باشند اما جسارت استفاده از آن را ندارند. حزب الله هم دانش استفاده از سلاح ها را دارد و هم جسارت و جرات آن را. دانش حزب الله از نظر به كارگيري سلاح هايي كه در اختيار دارد فوق العاده است.

حزب الله اين دانش را از كجا به دست آورده است

مقداري از اين دانش تجربي است و مقداري نيز اكتسابي.

چگونه

بخشي از آن آموزش هايي است كه حزب الله در ايران ديده است. در جبهه هاي جنگ اين آموزش را ديده اند. به عبارتي بسياري از نيروهاي ورزيده حزب الله كساني هستند كه در جنگ ?ساله ما، در جبهه هاي ما بودند و اينجا عملياتي را مستقيما و يا زير پوشش انجام مي دادند.

آيا به غير از جبهه ها آموزش ديگري هم داشته اند

يكسري از آموزش ها را حزب الله در لبنان ديده است. حضرت امامره در سال ???? با اعزام نيرو به سوريه و لبنان مخالفت كردند. به عبارتي بعد از اينكه پنجمين هواپيماي ايراني كه از سپاه و بسيج و تيپ ذوالفقار به لبنان نيرو وارد كردند، امام با اين كار مخالفت كردند. من آن وقت سوريه بودم. مردم سوريه و لبنان از اينكه ديگر نيروهاي ايران براي دفاع و مبارزه با اسرائيل به اين كشورها نمي آيند، نگران بودند. من وقتي آمدم خدمت امام رسيدم خيلي احساساتي شده بودم. با شور و حرارت و احساس صحبت مي كردم. امام من را آرام كردند. برخورد امام مثل يك شخصيت نظامي باتجربه و دانش بالا بود. ايشان فرمودند نيرويي كه براي مبارزه به ميدان معركه مي رود، بايد پشتيباني شود. يعني عقبه آن نيرو بايد بسيار مستحكم باشد. ما چگونه مي توانيم نيروهاي سپاه و بسيج را به سوريه و لبنان بفرستيم، درحالي كه راه پشتيباني ما از عراق و تركيه است. دو كشوري كه در آن زمان با ما خوب نبودند. عراق در اختيار رژيم بعث بود و تركيه هم پيمان ناتو و آمريكا است. ايشان فرمودند تنها راهي كه وجود دارد اين است كه برويد و جوانان و نيروهاي لبناني را آموزش بدهيد، آماده و تجهيز كنيد تا از كشور خودشان در مقابل اسرائيل دفاع كنند و آنچه را كه حقوق ملت فلسطين و لبنان است استيفا كنند. از اين لحظه فاز جديدي آغاز شد كه آموزش نيروهاي لبناني بود و به تشكيل حزب الله و مقاومت منجر شد. كه ديديم پس از ?? سال اسرائيل در برابر چنين نيرويي تن به شكست داد و از لبنان خارج شد. اين مقاومت مورد حمايت مردم هم بود. رسانه هاي غربي كه مي دانيد در جاي جاي لبنان هستند. شبكه هاي تلويزيوني صهيونيستي، آلماني، آمريكايي و... در لبنان هستند. آنها هر روز به آوارگان لبناني سر مي زنند و فيلم مي گيرند. اگر در يك مورد فردي عليه حزب الله و جنگ صحبت مي كرد، قطعا تمام شبكه ها نه يك بار بلكه چندين بار آن را پخش مي كردند. يك نفر نيست كه عليه حزب الله و نصرالله سخن بگويد. دليل آن نيز اين است كه پايگاه مقاومت در ميان مردم قوي است. به حدي كه احزاب مخالف حزب الله و مقاومت نيز مجبور به سكوت شده اند. حتي شديدترين مخالف حزب الله كه «جنبلاط» است، امروز موافق حزب الله شده است.

در بحث دانش نظامي حزب الله، اشاره كرديد كه توانسته است خود را در جهان به يك سطحي برساند كه ديگران نتوانسته اند. در اين سال ها از چه دانشي حزب الله بهره برده

حزب الله تجربه جنگ ??ساله را با اسرائيل داشت. به همين خاطر با تاكتيك و تكنيك هاي اسرائيل كاملا آشنا است. در اين ?? سال نيز با فضاي بازي كه پيدا كرد، مجهز به انواع سلاح ها شد و سنگرهاي مناسبي را براي خود مهيا كرد. الان در بيروت تمام مناطقي كه فرماندهان سياسي نظامي حزب الله سكونت داشتند، توسط اسرائيل با خاك يكسان شده است. در جنوب لبنان تمام راه ها تخريب شدند. تمام پايگاه هاي موشكي حزب الله را تخريب كردند. اسرائيل در چهار روز اول اعلام كرد كه ??? پايگاه موشك انداز حزب الله را با خاك يكسان كرده است. اما بلافاصله، از همان نقاطي كه بمباران شده، حزب الله موشك شليك مي كند.

چگونه

به خاطر اينكه حزب الله در دل كوه هاي لبنان توانسته است پايگاه هاي پيشرفته ضدبمب بسازد. يكي از شبكه هاي تلويزيوني نشان مي داد كه اسرائيل يكي از پايگاه هاي حزب الله را با خاك يكسان كرده است. اما بعد از سه بار بمباران در يك روز، از همان پايگاه ?? موشك به طرف اسرائيل شليك شد. اسرائيل وقتي از طريق هوايي موفق نشد، عمليات زميني را در پيش گرفت. سر مرز لبنان يك مثلث از شهرهاي بنت جبيل، مارون الراس و عين تارون وجود دارد. نزديك دو هفته است اسرائيل در عمق پنج كيلومتري خاك لبنان آمده و مانده است. حتي در يك جنگ زميني نيز اسرائيل شكست بسيار مفتضحانه اي خورد و از آنجا هم عقب نشيني كرد و دوباره به حمله هوايي روي آورد.

از صحبت شما مي توان نتيجه گرفت كه هم حزب الله و هم اسرائيل از مدت ها پيش به يك رويارويي مي انديشيدند. درست است

قطعا همين طور است. اسرائيل بعد از خروج ذلت بار از جنوب لبنان، مثل حيوان زخم خورده اي بود كه مي خواست زهر خود را بريزد. به همين خاطر حزب الله در اين مدت كاملا خود را تجهيز كرد. اسرائيل فكر نمي كرد حزب الله به اين سطح برسد تا جايي كه ?? درصد اقتصاد اسرائيل تعطيل شود.

الان برخي شايعات درصدد القاي اين موضوع است كه حزب الله بدون پشتوانه ايران نمي توانست چنين مقاومتي را از خود نشان دهد. شما اين را حتما شنيده ايد.

بله. مي گويند اين حزب الله نيست. اين سپاه پاسداران ايران است. اسرائيل و آمريكا براي آنكه پوششي بگذارند بر شكست هاي پي درپي خود، اين مسائل را مطرح مي كنند. البته درست است كه در ابتداي كار نيروهاي حزب الله در ايران و لبنان توسط سپاه پاسداران آموزش ديدند، اما اينها از نوع شاگرداني هستند كه از اساتيد خود پيشي گرفته اند و قابل قياس نيستند. حزب الله در دنيا تبديل به يك نيروي برجسته و استثنايي شده است. از نظر دانش، توان و تجربه قابل قياس با هيچ جنبش و حركتي نيست.

آموزش نيروهاي حزب الله تا چه زماني صورت مي گرفت

والله تا دوره اي كه خود من در سوريه و لبنان بودم، حدود ?? دوره و در هر دوره نيز ??? نفر، نيروهاي لبناني آموزش مي ديدند. بعد از آن نيز ادامه پيدا كرد. فكر مي كنم حزب الله تا الان متجاوز از ??? هزار نفر را چه مستقيم و چه غيرمستقيم آموزش داده است. اكثر نيروهاي آموزش ديده، نيروهاي داوطلب هستند و در چنين شرايطي وارد عمل مي شوند. اما نيروهاي تمام وقت حزب الله، تعداد اندكي هستند.

آيا حزب الله تصور مي كرد كه اگر اين دو اسرائيلي را به اسارت بگيرد، اسرائيل به خاك لبنان حمله كند

فكر نمي كنم چنين تصوري را حزب الله داشته باشد. البته تصورم بر اين است كه حزب الله فكر مي كرد بعد از به اسارت گرفتن دو نظامي اسرائيلي، اين كشور به يكسري حملات ايذايي دست بزند و تا مدت كوتاهي براي اينكه عقده خود را خالي كند، اين حركات ايذايي را داشته باشد و بعد موضوع تبادل اسرا توسط يكي دو تا كشور كه وارد مذاكره مي شوند يا سيستم بين المللي در دستور كار قرار بگيرد.

فكر مي كنيد شروع جنگ به نفع حزب الله بود

بحث الان اين نيست كه به نفع حزب الله بود يا به نفع اسرائيل. هم حزب الله اعلام كرده كه اين جنگ براي ما جنگ مرگ و حيات است و هم شيمون پرز از طرف اسرائيل اعلام كرد كه اين جنگ براي اسرائيل حكم مرگ و حيات را دارد. حزب الله مي دانست كه چه دو اسير را بگيرد و چه آن دو را نگيرد، چنين جنگي را در پيش دارد. به همين خاطر اقدام به ضربه پيشدستانه كرد. زيرا در آغاز جنگ آن كسي كه ضربه اول را بزند، از نظر تفوق روحي و رواني مي تواند جنگ را برده باشد. اگر حزب الله اين عمليات را انجام نمي داد و اسرائيل شروع كننده بود، خيلي با اينكه حزب الله دست برتر داشته باشد متفاوت بود. الان وضعيت اينگونه است كه حزب الله در يك عمليات صرفا نظامي وارد شده و ضربه اي را به اسرائيل زده است. كاري به غيرنظاميان نداشته و دو تا اسير گرفته و تعدادي را به هلاكت رسانده و تعدادي نيز مجروح شده اند. اگر اسرائيل برنامه اي از پيش تعيين شده نداشت به صورت طبيعي وارد درگيري نظامي مي شد. منطقه اي را اشغال مي كرد تا بعد اسراي خود را پس بگيرد. اما اسرائيل چنين نكرد يعني براي آزادي دو اسير وارد جنگ نشد. براي هدفي كه از پيش داشت وارد جنگ شد. لذا وقتي ضربه خورد، جنون وار وارد جنگ شد و حتي نيروهاي سازمان ملل را نيز مورد هدف قرار داد. معتقدم نيروهاي سازمان ملل نقش جاسوس را براي اسرائيل در اين سال ها بازي كرده اند. اما اسرائيل به آنها نيز رحم نكرد.

شما عنوان كرديد كه اين جنگ حكم مرگ و زندگي را براي دو طرف دارد. با اين حساب آينده جنگ را چگونه پيش بيني مي كنيد

اصولا جنگ اگر به همين شكل تمام شود، پيروزي بزرگي نصيب مقاومت و حزب الله شده است.

به اين «شكل» يعني آتش بس است

بله. اگر آتش بس اعلام شود و اسرائيل نتوانسته باشد كه هيچ جايي را در لبنان بگيرد، پيروزي از آن حزب الله خواهد بود. چون نه جايي را گرفته و نه توانسته حزب الله را خلع سلاح كند يا پايگاه هاي آن را بگيرد. اين شكست اسرائيل است.

حزب الله با آتش بس موافق است

حزب الله اعلام كرده آتش بس و بلافاصله مذاكره براي تبادل اسرا و سپس عقب نشيني نيروهاي اسرائيلي از شبعا. الان همه دنيا اين شرايط را پذيرفته اند. اينها پيروزي حزب الله است.

اما در نشست رم بحث منطقه حائل مطرح شد و ?? كيلومتري كه بايد نيروهاي حافظ صلح مستقر شوند تا حزب الله در اين مناطق حضور نداشته باشد.

بله. بعضي در دنيا و حتي خود اسرائيل به دنبال اين هستند كه بين خودشان و لبنان منطقه حائلي را به وجود بياورند. اين ?? كيلومتر تا «نهر ليطاني» است. قرار است نيروهاي سازمان ملل تقويت شده در اين حدود مستقر شوند تا حزب الله ديگر حضوري در اين مناطق نداشته باشد.

آيا حزب الله در اين مناطق تاثير گذار است

بله. بسيار.

خب اگر حزب الله از آنجا عقب رانده شود كه به نوعي خلع سلاح نيز رخ داده است.

نه، خلع سلاح حزب الله كه الان مطرح شده چنين است كه در هيچ منطقه اي از لبنان اين گروه ديگر اسلحه نداشته باشد. تبديل به يك حزب سياسي شود و كليه سلاح هاي خود را تحويل ارتش دهد.

در واقع همان قطعنامه ???? اجرا شود.

بله. اما الان چون هيچ كس در لبنان جرات ندارد از خلع سلاح حزب الله سخن بگويد لذا خط حائل مطرح شده است و اينكه حزب الله پشت نهر ليطاني قرار بگيرد. اين به معناي خلع سلاح حزب الله نيست. قرار است نيروهاي سازمان ملل و ارتش لبنان در آنجا مستقر شوند. اگر همين نيز رخ دهد، از طرف آمريكا و اسرائيل يك عقب نشيني محسوب مي شود.

چرا عقب نشيني شما مي گوييد نيروهاي سازمان ملل جاسوس اسرائيل هستند. خب قرار است همين نيروها با هدايت آمريكا در اين محل مستقر شوند. آيا اين عقب نشيني براي حزب الله محسوب نمي شود كه خاك خود را از دست داده است

حزب الله كه هنوز آن را نپذيرفته است. حزب الله تلويحا گفته چرا نيروهاي حائل بيايند به خاك لبنان، بروند در خاك اسرائيل مستقر شوند. معلوم نيست كه حزب الله اين را بپذيرد كه نيروهايش به پشت آن خط حائل بيايند. اسرائيل ادعا مي كند كه در اين منطقه حائل پايگاه هاي حزب الله مستقر است و حزب الله بايد از آنها عقب نشيني كند. زيرا از آنجا خاك اسرائيل را به راحتي هدف قرار مي دهد. ما مي گوييم به فرض كه حزب الله پذيرفت و پشت نهر ليطاني رفت اما باز به علت داشتن سلاح هاي موشك دوربرد، رعد ? و ? و حتي كاتيوشاها مي توانند تا ?? كيلومتر خاك اسرائيل را هدف قرار دهند. حتي موشك هاي خيبر ? ، ? و ? حزب الله تا عمق ?? ، ??? و ??? كيلومتري خاك اسرائيل را مي زند. در هر صورت اين جنگ، جنگي نيست كه مورد خواست آمريكا و اسرائيل باشد. تا الان شكست آنها را در پي داشته است.

پس چرا سران عرب از حزب الله حمايت نكردند

متاسفانه يكسري از كشورهاي عربي با سياست هاي آمريكا در منطقه هماهنگ هستند. اينها هم با حماس و دولت اسماعيل هنيه موضع منفي داشتند و هم با حزب الله. سياست آمريكا، سياست دفاع از حماس نبود. آنها نيز همين خط را دنبال مي كنند. اين برخاسته از سياست هاي آمريكا است. اما سوريه، سودان، الجزاير و ليبي نيز از حزب الله حمايت كردند و خواستار آتش بس شدند.

يك بحث درباره رابطه حزب الله و ايران مطرح است. برخي معتقدند بهتر بود كه اين روابط شفاف نمي بود تا اجازه بهانه گيري نيز داده نشود.

تعارف كه نداريم. حزب الله فرزند معنوي امام ره و انقلاب و جمهوري اسلامي ايران از اول بوده و هست. شترسواري كه دولا دولا نمي شود. به هرحال ايران از مردم لبنان، در قالب هاي مختلف حمايت كرده است. در زمينه كشاورزي، دارو، درمان، جهاد سازندگي و... به مردم لبنان كمك شده است. اين كمك ها نيز مربوط به شيعه و سني نبوده به همه كمك شده است.

با اين حساب شما آينده مقاومت و حزب الله را چگونه مي بينيد با توجه به اينكه دپو تسليحات محدود است و راه ها نيز كنترل مي شود.

تا زماني كه مردم لبنان بخواهند، آنها مي مانند و مي جنگند. در لبنان يك ارتش مجهز و آموزش ديده كه بتواند از تماميت ارضي لبنان حفظ و حراست كند، تا به حال نداشته ايم. در گذشته ديديم كه اين ارتش نتوانست مقابل اسرائيل مقاومت كند. علت اينكه مردم لبنان يكپارچه از حزب الله و مقاومت دفاع مي كنند، براي خاطر اين است كه تنها نيرويي است كه از شرف و ناموس آنها دفاع مي كند. تا زماني كه اين شرايط هست، مقاومت با حمايت مردم وجود خواهد داشت.

درباره توان مالي حزب الله نيز بحث هايي مطرح است. مي توانيد اطلاعاتي در اين باره ارائه دهيد كه اين تشكيلات با اينكه دولت را همراه خود ندارد از كجا حمايت مالي مي شود

محبوبيت حزب الله خيلي از مرزها را شكسته است. به گونه اي كه در ميان سعودي ها، كشورهاي عرب خليج فارس، آفريقايي اعرابي كه در اروپا و آمريكا هستند علاقه به حزب الله و كمك به آن، به مراتب بيشتر از ايران است. روي اين حساب حمايت هاي مالي به حزب الله، تقريبا بين المللي شده است. حتي غيرمسلمانان نيز به علت كينه اي كه به استكبار جهاني و اسرائيل دارند، مي خواهند حزب الله پيروز شود.

براين اساس موسسات خيريه اي وجود دارد كه براي كمك به «مقاومت» اقدام به جمع آوري اعانه مي كند. آنها يكسري موسساتي را ساخته اند كه از بهره آن خيلي از هزينه هاي حزب الله تامين مي شود. الان حزب الله در بعد جهاني مطرح است و پشتوانه مالي آن از طريق اين موسسات خيريه و تاسيس مراكز اقتصادي تجاري، صنعتي در كشورهاي مختلف انجام مي شود.

به عنوان آخرين سئوال فكر مي كنيد جنگ تا چند وقت ديگر طول مي كشد

تا زماني كه اسرائيل از پيشروي و خلع سلاح حزب الله مايوس شود، ادامه پيدا مي كند. الان ?? درصد اميد اسرائيل قطع شده. ?? درصد مانده كه آن هم به علت كمك هاي آمريكا و اميدواري به موشك هاي آنها است. اميدوارند بتوانند در مرحله بعد جنگ را زميني كنند. اگر عمليات زميني آغاز شود، جنگ خيلي طولاني خواهد شد. زيرا حزب الله به اين راحتي كوتاه نمي آيد و عقب نشيني نمي كند.

آيا احتمال دارد كه اسرائيل از سلاح هسته اي يا شيميايي استفاده كند

اين فرضيه الان مطرح شده است. الان اسرائيل از سلاح شيميايي استفاده كرده است. درباره حمله اتمي بحث مطرح است. اما من بعيد مي دانم كه اسرائيل بتواند اين كار را بكند زيرا صرف نظر از فضاي بين المللي، اولين آسيب آن را خود مي بيند. زيرا به علت كوتاهي راه از جنوب لبنان تا اسرائيل، محيط زيست خود اسرائيل نيز سال هاي متمادي آلوده خواهد شد. به همين دليل فكر نمي كنم از سلاح اتمي استفاده كند. اما از سلاح شيميايي استفاده كرده و مي كند. اما تا?

استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.24 seconds.